VC Tongeren 9-11 mei 2014

Post date: May 20, 2014 3:42:24 PM

Laat me eerlijk zijn, to the point zoals ik ben: ik had geen grote verwachtingen van het Vlaams congres dit jaar. Hoewel ik niet de meest kritische ben over zaken in mijn vrije tijd aangezien ik dan liever alles eens los laat, hadden de vele mails en de manier van slechte communicatie me het gevoel gegeven dat ik er niet te veel moest van verwachten. Toen ik dan het dagprogramma zag, met een zeer beperkt aanbod aan vernieuwende cursussen, begon ik niet met een grandioos gevoel aan het congres.

Pas heel laat was ik tot het besef gekomen dat ik geen hotel had geboekt en in mijn zoektocht naar een slaapplaats bleken de hotels in Tongeren aardig volzet te zijn. Gelukkig kon ik een bed laten bijschuiven in de kamer van Stefanie en Michaël zodat ik met een gerust hart richting Tongeren vertrok.

Eens aangekomen bleek dat extra bed wel heel luxueus en beschikte ik over een aparte slaapkamer  in de kamer van Stefanie en Michaël. Een heel leuk gezellig hotelletje, hotel Caelus, prachtig ingerichte kamers en badkamer. Laat aangekomen, op naar de GAP voor een hapje en drankje en zoals vermeld in de veelvuldig gestuurde infomails, kon je de drank aan democratische prijzen krijgen. Al lijkt het woord democratisch in Tongeren niet echt overeen te stemmen met mijn gedachtegang, maar soit, het smaakte.

Een leuke avond, terugzien van vele mensen en ik merk dat dit vooral mensen zijn die ik nog ken ten tijde dat Oostende de Belgische delegatie naar Maastricht leidde. Man, man, is dat lang geleden…

Op zaterdag eerst de infosessie Google Adwords gevolgd. Deze werd gegeven door de Premium Partner Roularta Media Group, zij zijn naast Gouden gids de enige premium partner in België voor Google. Interessant voor een leek als mij en dan mag de persoon in kwestie nog zoveel uitleg geven als hij wil, ik blijf erbij: hoe meer geld je uitgeeft aan Google, hoe hoger je in de ranking komt en meer kans maakt dat mensen op uw product klikken. Ok naast het geld dat je per opbod op tafel legt, telt de kwaliteitscontrole die Google opstelt ook mee (kwaliteit van de website: aantal pop-ups, ladingstijd, site aangepast aan de vele soorten mobiele toestellen, …, de inhoud van de landingspagina en de click through rate) maar wees nu eerlijk, hoe meer geld je er tegenaan gooit, hoe meer click throughs je hebt en hoe meer je dan opnieuw scoort op de kwaliteitscontrole van Google… en dus als ik op bv. “jacuzzi kopen” (keep on dreaming Evi) zoek, dan ben ik niet zeker of ik de beste jacuzzi in huis haal, maar vermoedelijk de firma die er de grootste budgetten tegen aan gooit voor wat Google betreft. Al is dat in de normale mediamix van marketeers ook wel het geval: wie de meeste mailings verstuurt met bpost, valt het meeste op in de brievenbus en heeft dus de meeste kans op Return on Investment. En zeker als je gebruik maakt van je eigen gepersonaliseerde postzegel Mystamp!

Het buffet ‘s middags  liep organisatorisch niet zoals het moest, zoveel mensen en dan maar de mogelijkheid laten om langs 1 kant aan te schuiven… tegen dat iedereen zijn groentjes heeft uitgekozen… lange wachtrijen tot gevolg. In een postkantoor doen we alvast veel beter! J

In de namiddag Gin tasting. Er bestaan meer dan 220 soorten Gin en een 40-tal Tonics en dan kan je gaan combineren…  Zoveel soorten: een raadsel waarom ons “tastingblad” voor onze notities maar tot 10 telde…

We waren verwittigd, na de 5de tasting zouden de tongen heel los komen en op voorhand werden we gevraagd om het toch rustig te houden. Echter, nog geen 2 tastings gepasseerd, of iedereen kwam los, tegen de 5de kwam iedereen losser en bij de 10de… het “lostst” van allemaal. Gins kan je indelen in 5 smaakpaletten: citrus, zoet, floraal, kruidig en exotisch en dan maar gokken waar elke geproefde gin zich tussen situeerde. Gin serveer je het beste in een groot wijnglas, gevuld met 5 ijsblokken, 5 cl gin, flesje tonic en eventueel extra garnituur (jeneverbes, chocoladespaghetti, …). Tonics kan je indelen in aromatische, neutrale of fruitige tonics.

De GAP ging door in een bouwbedrijf. De awarduitreiking die normaal altijd lang duurt, liep mijns inziens zeer vlot (dank u wel Glenn), 9 awards voor 16 afdelingen die vele dossiers indienden en proficiat aan JCI Damme die zich vanaf heden een volwaardige afdeling mag noemen.

Ondanks de koude in de loods moet het gezegd: mooi aangekleed, toffe ambiance door live entertainment en een top dj. Als toetje kwam dan nog een oplegger voor de garagepoort gereden, die met veel vuurwerk een dessertenbuffet tentoon spreidde. De meeste mensen gingen vroeg naar huis, waarschijnlijk deden de kou en de staande tafels er iets toe, maar de avond was zeer geslaagd. De drank werd zonder vragen veelvuldig bijgevuld en het eten was zeer lekker.

De bekende antiekmarkt van Tongeren ’s morgens van 6-13u liet ik aan mij voorbij gaan, al bleek hier toch aardig wat volk op af te komen.

Het weze gezegd: ik heb de smaak alweer te pakken, op naar het volgende congres!

Groeten

Evi